Optical Mineralogy and Petrography 2017
صفحة 1 من اصل 1
Optical Mineralogy and Petrography 2017
[size=32]Optical Mineralogy and Petrography[/size]
David W. Mogk, Dept. of Earth Sciences, Montana State University
This webpage provides a compilation of on-line instructional resources and teaching activities related to Optical Mineralogy and Petrography. This site is intended for a) students, who desire to review the principles and methods of optical mineralogy and petrography, and b) faculty who seek instructional materials and activities to support their own teaching of these subjects.
Jump down to [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
Optical Mineralogy–Tutorials and Other On-Line Resources
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] (Acrobat (PDF) 13.1MB Apr2 12) by Michael M. Raith, Peter Raase, & Jürgen Reinhardt. A comprehensive coverage of optical mineralogy. Published in PDF format (113 pages). Sponsored by the more comprehensive [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] and the [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط].
- [url=ttps://www.whitman.edu/geology/winter/Mineralogy/Selverstone optical min3.ppt]Optical Mineralogy in a Nutshell–Use of the Petrographic Microscope in Three Easy Lessons[/url] – Jane Selverstone, University of New Mexico; Powerpoint presentations (unzip the files) with all the essentials! Definitely start here!
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]–an excellent open source tutorial by Michael M. Raith, Peter Raase, and Jurgen Reinhardt (2011) 107 pp., available through MSA.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]–Allen Glazner, University of North Carolina
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Wayne Powell, Brooklyn College CUNY, Introduction to the polarized light microscope, mineral habit, refractive index, color and pleochroism, polarized light, birefringence, extinction angle, estimating mineral modes.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Greg Finn, Brock University; a complete set of lecture notes for an optical mineralogy class, including useful figures, tables and photomicrographs.
- Animated PDFs showing Optical Properties of Minerals – John Brady, Smith College. Download these PDFs demonstrating: [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط](Acrobat (PDF) 156kB Feb11 09), [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] (Acrobat (PDF) 444kB Feb11 09), [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] (Acrobat (PDF) 3.4MB Feb11 09), [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] (Acrobat (PDF) 2MB Feb11 09), and [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] (Acrobat (PDF) 4.6MB Feb11 09).
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] ([ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]) and [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] ([ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]) (movies are also available for download from the [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]) – David Hirsch, Western Washington University; movies showing slices through crystals in different crystallographic orientations, and the corresponding indicatrix and interference colors. These are big files and take awhile to download. Make sure you have a current version of QuickTime to view these. The frame rate is fairly high so you might need to pause the movie and step through with the cursor keys during teaching.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Mickey Gunter, University of Idaho; a 43 page PDF file of everything Mickey knows (or thinks is important) in the study of optical mineralogy.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – John Faithful, Hunterian Museum, University of Glasgow; comprehensive and easy to use tables of optical properties of the rock-forming minerals.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – David Barthelmy, Mineralogy Database
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Charlotte Gladstone and Paul Browning, University of Bristol; tutorials demonstrating fundamental optical properties.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – a Java aplet that allows you to see a variety of minerals and rocks in thin section and grain mount by rotating the field of view, and looking at the image in both plane polarized and cross-polarized light. North Dakota State University.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Eric Christiansen and others, Brigham Young University; a comprehensive tutorial that includes modules on the petrographic microscope, plane polaraized light, cross polarized light, reflected light, consoscopic light, electron microscope, and includes a variety of petrogrpahic tools, query functions, and a quiz mode. Commercially available as a CD.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
Optical Mineralogy Teaching Activities
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – David Hirsch, Western Washington Univ.; This activity consists of a set of 69 mineral sheets to be used as part of a term-length set of labs. Each sheet has spaces to write physical and optical properties for each mineral as well as a crystal form diagram scanned from Nesse and/or Dana.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Hans Dieter Zimmermann; The purpose of the experiments below is to impart an intuitive understanding of the interaction between light and crystals and thus, of optical crystallography. This will help to demystify what is seen in the polarizing microscope and will better prepare students for the introduction of optical indicatrices as 3-D models to describe the directional dependence of light velocities, and thus refractive indices in anisotropic crystals.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Mickey Gunter, University of Idaho; The goal of this lab session is to introduce you to the spindle stage and its possible uses in an undergraduate mineralogy lab. At the undergraduate level, it can be used to identify minerals and to demonstrate the relationships among grain shape, retardation, and interference figures. Mickey's [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط], including spindle stage movies.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Edward Stoddard, North Carolina State Univ.; I've always thought that we might attract a major or two if we introduced first-year students to interference colors and such. Therefore, this exercise is primarily intended to be used in an introductory (physical) geology class, perhaps for advanced students or as an extra credit project. It may also be appropriate as a brief introduction ("teaser"?) to optics in a mineralogy or optical class.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Paul Sorensen and Dexter Perkins, Univ. North Dakota; Many compounds crystallize rapidly from evaporating solutions, and many can be crystallized from melts. Because of this, it is possible to do simple crystallization experiments and to watch crystals grow over short time periods. Students can study several different compounds during one lab period. Students can examine many things quickly and easily, including crystal habit, growth zones, nucleation, deformation textures.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; This exercise continues the study of the physical properties of minerals and introduces petrographic microscopes.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; Students look at mafic igneous minerals, learning to distinguish and identify them in hand specimen. They also look at a few of the minerals in thin section.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; Students study hand samples of light-colored igneous minerals and related mineral species. Students look at some of the same minerals and others in thin section.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; A final lab exercise that uses the optical mineralogy skills learned in the previous labs and begins the transition to petrographic analysis of thin sections.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; This exercise is an introduction to sedimentary minerals and rocks.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; This exercise is an introduction to the most important metamorphic rocks and minerals.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] –Helen Lang and Sid Halsor, West Virginia Univ. and Wilkes Univ.; In this laboratory exercise students will have an opportunity to examine the crystal structures, optical properties and health hazards of the common asbestos minerals. The laboratory will reinforce optical microscopic skills that students have learned in mineralogy and show them how mineralogy can be critical to understanding a current public policy issue.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; This exercise is a practical application of optical mineralogy involving identification of some asbestiform minerals.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – David Mogk, Montana State University; A guided discovery approach is used to "unpack" the methods and observations used by "master" petrographers in the petrographic analysis of a thin section. A series of spreadsheets are used to direct students to make appropriate observations to systematically a) identify minerals in thin section, b) describe rock textures to interpret petrogenetic processes and geologic history, and c) apply this information to address questions of geologic significance. The matrix can be used as a scoring rubric to determine the degree to which students have correctly identified minerals in thin section and described and interpreted rock textures.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
Petrography–Analysis of Rocks in Thin Section
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
- [url=http://www.whitman.edu/geology/winter/Petrology/Ch 03 Igneous Textures.ppt]Igneous Textures[/url] – John Winter, Whitman College; powerpoint presentation with figures from Chapter 3 of Winter's Igneous and Metamorphic Petrology textbook.
- [url=http://www.whitman.edu/geology/winter/Petrology/Ch 23a Met Textures 1.ppt]Metamorphic Textures I[/url] – John Winter, Whitman College; powerpoint presentation with figures from Chapter 23 of Winter's Igneous and Metamorphic Petrology textbook.
- [url=http://www.whitman.edu/geology/winter/Petrology/Ch 23b Met Textures 2.ppt]Metamorphic Textures II[/url] – John Winter, Whitman College; powerpoint presentation with figures from Chapter 23 of Winter's Igneous and Metamorphic Petrology textbook.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – John Butler, University of Houston; on-line course materials for igneous, sedimentary and metamorphic petrography.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
Activities for Teaching Petrography
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, University of North Dakota
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Jennifer M. Wenner and Drew S. Coleman, University of Wisconsin, Oshkosh and University of North Carolina
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Matthew C. Smith and Michael R. Perfit, Dept. of Geological Sciences, University of Florida
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – R.K. Smith, University of Texas at San Antonio
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – R.K. Smith, University of Texas at San Antonio
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – David Hirsch, Western Washington University
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Darrell Henry and Dave Mogk, Louisiana State University and Montana State University
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – David Mogk, Montana State University; A guided discovery approach is used to "unpack" the methods and observations used by "master" petrographers in the petrographic analysis of a thin section. A series of spread sheets are used to direct students to make appropriate observations to systematically a) identify minerals in thin section, b) describe rock textures to interpret petrogenetic processes and geologic history, and c) apply this information to address questions of geologic significance. The matrix can be used as a scoring rubric to determine the degree to which students have correctly identified minerals in thin section and described and interpreted rock textures.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
Collections of Digital Images – Minerals in Thin Section
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] - The Virtual Microscope is a development project at The Open University between the Multimedia Enabling Technologies Group and the Department of Earth Sciences. Choose a thin section to display and click on the controls to change the view.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – J.M. deRochette; rocks in thin section, stereoscopy.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Allen Glazner, University of North Carolina
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
Articles on Teaching Optical Mineralogy and Petrography
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Mickey Gunter, Jour Geoscience Education, 2004, v 52, p. 34.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Jurgen Reinhardt, Jour. Geoscience Education, 2004, v 52 p. 68.
- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – R. Jeffrey Swope, Reto Giere, Jour. Geoscience Education, 2004, v. 52, p. 15
مواضيع مماثلة
» Mineralogy Course Syllabus 2017
» كتاب Quartz: deposits mineralogy and analytics
» درس متكامل حول الاحواض الرسوبية 2017
» كل ما يخص المعادن , جينات الارض العجيبة 2017
» كتاب Quartz: deposits mineralogy and analytics
» درس متكامل حول الاحواض الرسوبية 2017
» كل ما يخص المعادن , جينات الارض العجيبة 2017
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى